Zajęcia umuzykalniające w Kamienicy Inicjatyw
Zapraszamy dzieci na zajęcia umuzykalniające do Kamienicy Inicjatyw! Podczas spotkań będziemy wykorzystywać pięć form wychowania muzycznego: śpiew, ruch przy muzyce, gra na instrumentach, słuchanie muzyki oraz tworzenie! Zapraszamy do zapisów!
Wiek:
Zajęcia przeznaczone są dla dzieci w wieku 3-5 lat. Najmłodsze dzieci mogą być w obecności rodzica.
Terminy:
Każda środa w godzinach 17.00 – 17.45 od 3 października do 19 grudnia.
Prowadząca:
Natalia Owsiany – magister sztuki, muzyk, dyrygent oraz pedagog. Mimo młodego wieku z dużym doświadczeniem pracy z dziećmi.
Rekrutacja:
Czas: Rekrutacja trwa od 14 września od 10.00
Zapisy: Zapisy odbywają się telefonicznie pod numerem 514 786 113. Liczy się kolejność zgłoszeń.
Zajęcia dla rodzin wielodzietnych z Torunia.
Program
Zajęcia umuzykalniające dla dzieci wykorzystujące pięć form wychowania muzycznego:
1. Śpiew
Podstawowa forma ekspresji dziecka. Piosenka jest najprostszym utworem muzycznym, które dziecko jest w stanie przeżyć, zrozumieć, zapamietać i odtworzyć. Dzięki różnorodności charakteru i nastroju śpiewanych piosenek, wzbogaca się świat uczuć dziecka, a także kształtuje jego postawa estetyczna. Na prostym materiale śpiewanej piosenki dziecko jest w stanie zaobserwować rytm, metrum, linię melodyczną, tempo, dynamikę, budowę i charakter oraz nastrój. Śpiew wpływa pozytywnie na fizyczny rozwój dziecka: wzmacnia aparat głosowy, rozwija klatkę piersiową, dotlenia organizm.
2. Ruch przy muzyce
Przede wszystkim ruch przy akompaniamencie instrumentu- odgrywa ogromną rolę w rozwoju muzycznym dziecka, jak też w kształceniu koncentracji, podzielności uwagi, refleksu, pamięci, aktywności, dyscypliny wewnętrznej. Istotą zabaw jest ścisłe zespolenie muzyki z ruchem. Dzieci reagują na zmiany zachodzące w rejestrach, rytmie, artykulacji, dynamice, barwie. Skupianie się na zabawach uwrażliwiających na rożne elementy muzyki. Zakładają one reakcję ruchową dzieci na te elementy, wyraźnie występujące w akompaniamencie: tempo, dynamika, metrum, artykulacja, melodyka, barwa.
Praca nad porządkowaniem ruchu zaczyna się od zabaw inhibicyjno- incytacyjnych- czyli hamująco-pobudzających. Marszobieg, w który wplecione są tzw sygnały muzyczne oraz ćwiczenia na pauzę.
3. Gra na instrumentach
Wykorzystanie prostych instrumentów perkusyjnych, tzw. Instrumentarium Orffa w skład którego wchodzą: bębenki, tamburyna, kołatki, grzechotki, trójkąty, dzwonki melodyczne. Dzieci akompaniują na instrumentach, tworzą samodzielnie proste instrumenty. Celem jest także zrozumienie sposobu wydobycia dźwięku. Duży nacisk kładzie się na improwizację i rozwijanie ekspresji.
4. Słuchanie muzyki
Bierne- przy wykonywaniu zadań plastycznych, lub kart pracy dzieci słuchają muzyki. Czynne- słuchanie muzyki jest celem głównym. Dzieci określają nastrój, tempo oraz inne elementy dzieła muzycznego.
5. Tworzenie
Improwizacja ruchowa – dzieci spontanicznie w ruchu przedstawiają słyszaną muzykę. Podczas zajęć wykorzystuje się metody: Dalcroze’a, Gordona, Orffa, Straus.
Organizatorem projektu Kamienica Inicjatyw jest Fundacja Archipelag Inicjatyw.
Projekt został dofinansowany ze środków Gminy Miasta Toruń oraz Fundacji „ORLEN-DAR SERCA”.